Ekim 2019-Ekim 2020

Proje Ekibi:

Yürütücü: Aktan Acar, Dr. Öğretim Üyesi, Mimarlık Bölümü

Yürütücü: Pelin Gürol Öngören, Dr. Öğretim Üyesi, Mimarlık Bölümü

Yürütücü: Fatma Betül Atalay Satoğlu, Doç. Dr. Bilgisayar Mühendisliği Bölümü

Araştırmacı: Suna Aydın Altay, Öğr. Gör., Sanat ve Tasarım Bölümü

Araştırmacı: A. Fatih Karakaya, Dr. Öğretim Üyesi, İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü

Bursiyer: Soner Say, Bilgisayar Mühendisliği Bölümü Lisans Öğrencisi

Bursiyer: E. Melisa Tunca, Mimarlık Bölümü Lisans Öğrencisi

Bursiyer: Murat Can Çetin, İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü Lisans Öğrencisi

Bursiyer (Ekim 2019 – Nisan 2020 arasında): Şeyma Nur Çalışkan, Mimarlık Anabilim Dalı Yüksek Lisans Öğrencisi

“Fiziksel-Yapısal Bütünlüğünü Kaybetmiş Kültürel Mirasın Yerinde ve Orijinal Hali ile Algılanması ve Deneyimlenmesi için Coğrafi Konum Tabanlı Arttırılmış Gerçeklik Teknolojisi Araştırmaları” projesi TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi Disiplinler arası Araştırma Fonu tarafından desteklenmektedir.

Proje, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi ile Bilgisayar Mühendisliği Bölümü öğretim elemanları tarafından yürütülmektedir. Projenin amacı; sanat tarihi, arkeoloji, mimarlık ve iç mimarlık gibi disiplinlerde arttırılmış gerçeklik teknolojisi ile desteklenen yeni eğitim metotları geliştirerek; fiziksel-yapısal bütünlüğünü kaybetmiş, kültürel mirasın orijinal yerinde algılanması ve deneyimlenmesi, bu sayede kolektif bir aidiyet ile bellek oluşturarak, gelecek nesillere aktarılmasını ve ayrıca öğrenmenin mekâna ve zamana bağlı olmadan, yaygın ve serbest bir biçimde gerçekleştirilebilmesini sağlamaktır.

Proje kapsamında; tarihi, kültürel ve arkeolojik değeri olan ancak çeşitli nedenlerle fiziksel-yapısal bütünlüğünü kaybetmiş, yıkıntı halindeki mimari mekânların, coğrafi konum tabanlı 3B modele dayalı arttırılmış arttırılmış gerçeklik teknolojisi (geographical location based augmented reality) yardımı ile bütün olarak algılanabilir ve deneyimlenebilir hale getirilmesi; bu deneyim içinde kullanıcı profiline göre (yaş, eğitim düzeyi, kullanım amacı vb.) özelleşebilen ve hatta bireyselleştirilebilen; örgün, yaygın ve serbest öğrenmeye yönelik, mobil cihazlara uygun teknoloji ve içerik geliştirilmesi hedeflenmektedir.

Bu doğrultuda ilk olarak Ankara Ulus’ta yer alan Augustus Tapınağı ele alınmış ve örnek uygulama gerçekleştirilmiştir.

Uygulama Wikitude Arttırılmış Gerçeklik Platformu üzerinde geliştirilmiştir. SLAM (Simultaneous localization and mapping) yöntemleri kullanılmıştır. Bu doğrultuda yapının her açıdan çekilmiş fotoğraflarıyla bir “Nokta Bulutu” oluşturulmuştur. Wikitude, nokta bulutunu kullanarak obje / yapı tanıma aşamasını gerçekleştirmiştir. Arka planda çalışan algoritmalar nokta bulutu ile cihaz kamerasından gelen görüntüyü eşleştirmeye çalışmaktadır. Nokta bulutu ile gerçek dünya arasında bir eşleşme bulunduğunda Wikitude lokalizasyonu başlatır ve gerçek dünyanın bir sanal haritasını çıkarır. Bu sayede yapı bakış açısından çıkmadığı sürece yapıyı kısmen tanımaya ve ekranda gerçek dünya üzerine yerleştirilmiş modeli göstermeye devam eder.

Uygulama ile kullanıcılar tapınağın tarihi belgelere ve mimari bulgulara dayalı olarak oluşturulmuş 3 ayrı evresinin modeline ve bilgilerine erişebilmektedirler.