Mimarlık Kültürü, Tarih ve Kuramları I-II

Yürütücü | Dr. Pelin Gürol Öngören

Günümüzde bireylerin ihtiyaçları doğrultusunda, yenilikçi bir öğrenme modeli oluşturma gerekliliği açıktır. Öğrencinin dinleyici, öğretenin de aktarıcı rollerde olduğu geleneksel öğrenme yöntemlerinde; mekân, hacim, malzeme, doku gibi kavramların aktarılmasının, öğrenme sürecinin doğasına uygun olmadığı kabul edilmektedir. Her öğrencinin algılama sürecinin ve biçiminin farklı olacağını düşünürsek; genellemeden uzak, bireysel ve deneyime dayanan bir öğrenim modelinin, sınıf ya da stüdyo düzeninin dışına çıkarak, informel öğrenme ve ifade biçimleriyle gerçekleştirilebileceğini söyleyebiliriz. Bu doğrultuda, MİM 113 ve MİM 114 Mimarlık Kültürü, Tarih ve Kuramları I ve II derslerinin amaç, yöntem ve hedefleri şunlardır:

  1. Yerinde Öğrenme

Kültürel miras alanlarına yapılan keşif gezilerinin ardından, kazanılan yerinde deneyim ve birikimin, informel biçimde ortama, araca ve sürece aktarılması amaçlanmıştır. Deneysel bir uygulama alanı olan bu gezilerde öğrencilere, yapılı çevreye farklı bir bakış açısı kazandırmaya çalışmakla birlikte görsel, işitsel, kinestetik (dokunsal ve bedensel) algılarının güçlendirilmesi de hedeflenmiştir. Kültürel miras alanını yerinde öğrenmenin sağlayacağı deneyim ve ifade biçimleri heyecan vericidir. TOBB ETÜ Mimarlık Bölümü 1. sınıf öğrencilerine yönelik mimarlık eğitiminde, Temel Tasarım Stüdyosu (I-II) ile Mimarlık Kültürü, Tarih ve Kuramları (I-II) dersleri koordinasyon içerisinde öğrencilere, ders dışında da öğrenme süreçlerinde güçlü bir içsel güdülenme sağlanması amacıyla ortak geziler düzenlenmektedirler. Öğrencilerin, bu gezilerde edindikleri bilgileri ve kazandıkları farklı deneyimleri dönem sonunda merak ederek, araştırarak, keşfederek ve öğrenerek ifade etmeleri ve sunmaları beklenmektedir.

  1. Formel Öğrenmenin İnformel Biçimde Ortama, Araca ve Sürece Aktarılması
  2. Tasarım ve Tarih Dersleri Arasında Geçirgenlik

 

Mimarlık Kitabının Çıktısı: De Architectura

Mim 113- Mimarlık Kültürü, Tarih ve Kuramları I

2019-2020 Güz Dönemi 

2. Formel Öğrenmenin İnformel Biçimde Ortama, Araca ve Sürece Aktarılması

  • Mimarlık Kitabının Çıktısı: Öykü Yazımı ve Tiyatro

Vitruvius’un mimarlık üzerine -kuram ve uygulamaya- yazdığı, Antikçağdan günümüze ulaşan kadim kitabı De Architectura ile öğrenilen mimarlık geleneğinin, dönem sonunda informel biçimde ifade edilmesi hedeflenmiştir. Öğrencilerden, kitabın bir bölümünde/kitabında geçen bir tema/konuyu geliştirip üzerine bir öykü yazmaları ve yazdıkları öyküyü diğer tasarım nesnelerine dönüştürerek (dekor, kostüm, maket vb.) sahnelemeleri, bu eşsiz kitabı öğrenirken tarihi referansları keşfetmeleri, geçmiş ve gelecek arasında bağlantı kurarken keyif almaları beklenmektedir. 

 

Poster Hazırlama

Mim 114- Mimarlık Kültürü, Tarih ve Kuramları II

2018-2019 Bahar Dönemi 

1. Yerinde Öğrenme

  • Yerinde Öğrenmenin Çıktısı: Poster Hazırlama

Anadolu’daki önemli kültürel miras alanlarına yapılan teknik gezilerde öğrenilen bilgilerin, edinilen bireysel ve kolektif deneyimin, gelişen algının (mekân, form, ölçek, malzeme, teknoloji, bağlam) ifadesi olan fotoğraflardan ve serbest el eskizlerinden, bir poster hazırlamaları beklenmektedir. Öğrencilerin poster tasarımını yaparken, Temel Tasarım I-II ve Anlatım, Sunum ve Araştırma Yöntem ve Teknikleri I-II derslerinde edindikleri, tasarım ve ifade becerilerini tarih, kültür ve kuramla bütünleştirmeleri hedeflenmektedir. 

 

Antik Dünyanın 8. Harikası

Mim 113- Mimarlık Kültürü, Tarih ve Kuramları I

2018-2019 Güz Dönemi 

2. Formel Öğrenmenin İnformel Biçimde Ortama, Araca ve Sürece Aktarılması

  • Antik Dünyanın 8. Harikası: Öykü Yazımı ve Tiyatro

Öğrencilerin güncel bir değerlendirme üzerinden “Antik Dünyanın Sekizinci Harikası” olabileceğini düşündükleri, tarihi bir alanı seçmeleri, seçtikleri alanın kültürünü, mimarlık pratiğini, kentsel unsurlarını ve gerekçelerini yazacakları öyküde anlatmaları ve teatral biçimde sunmaları beklenmektedir. Mimarlık dışı alanların, araçların ve süreçlerin öğrenim sürecine dahil edilmesi ile bu ders modülünde karşılıklı etkileşim içinde yenilikçi bir yaklaşım hedeflenmektedir.

 

İklim Değişikliği: Venedik

Mim 114- Mimarlık Kültürü, Tarih ve Kuramları II

2017-2018 Bahar Dönemi 

3. Tasarım ve Tarih Dersleri Arasında Geçirgenlik:

Mimarlık eğitimi, doğası gereği bütüncül bir yaklaşım ile sunulması gerekmektedir. 2017-2018 eğitim öğretim yılı Bahar döneminde, öğrencilerden iklim değişikliğinin Avrupa kıtasında en etkili olduğu yerlerden biri olan ve Dünya Miras Listesinde bulunan Venedik kentinde bir araştırma yapmaları istenmiştir. Yağış, fırtına ve gelgitlerin deniz suyu seviyesini yükselttiği kentte, kültürel mirasa karşı farkındalık geliştirilmesi, önemli bir yapıda iklim değişikliğinin etkilerinin incelenmesi ve problemi çözmeye yönelik Mose projesini araştırmaları ile probleme karşı yeni çözüm önerileri getirmeleri istenmiştir. Bu içerik ile bağlantılı olarak, Temel Tasarım Stüdyosu II kapsamında iklim değişikliğine yönelik bir çalışma yapmaları istenmiştir. Sonuç olarak, öğrencilerin mimarlık eğitimini tasarım ve tarih ile bir bütün olarak algıladığı, çevrelerine karşı farklı bir bakış açısı geliştirdiği, farkındalık düzeylerinin arttığı, bireysel zamanlarında daha fazla öğrenmeye ve keşfetmeye yönelik etkinlikler yaptıkları görülmüştür.

 

Kadim Uygarlıklar

Mim 113- Mimarlık Kültürü, Tarih ve Kuramları I

2017-2018 Güz Dönemi 

2. Formel Öğrenmenin İnformel Biçimde Ortama, Araca ve Sürece Aktarılması

  • Kadim Uygarlıklar: Öykü Yazımı ve Tiyatro

Öğrencilerin seçtikleri kadim bir uygarlığın kültürünü, mimarlık pratiğini ve kentsel unsurlarını, edebi bir metne dönüştürüp öykü yazmaları ve teatral biçimde sunmaları beklenmektedir.

​Çatalhöyük | Frigler | Hititler