STUC

Yürütücüler | Ali Sinan, Aslı Alanlı

STUC, mimarlığın temel araştırma nesnesi olan mekanın varoluş nedenlerini pek çok ölçekte ele alarak güncel tartışmalar ile birlikte yeniden nasıl konumlandırılabileceğini keşfeder. Mekanları oluşturan girdi/katmanları araştırıp tüm bunların alternatif düzlemini kurar. Fiziksel boyutu kadar sosyal ve düşünsel boyutu da içerisinde barındıran mekansal anlayış ile birlikte yeninin kurgulanmasını önemser. Mekanı var eden/ inşa eden temsillerin ve pratiklerin mekanın çok boyutlu üretimine olan katkısını değerli bulur. Bununla paralel olarak, üretimlerin hem bütünde hem de odakta karşılığını bulmak amacıyla, “yer”e odaklanırken “bütün”e de bakmaya, “bütün”e dair bir bakma biçimi geliştirirken “yer”i de anlamaya özen gösterir.

Stüdyo ortamının sadece bilgi edinimi ve kazanımının ötesine geçmesi gerektiğinin farkındalığıyla stüdyo bir diyalog mekanı haline gelir. Her dönem bir mekan tarifini problem edinip onun güncel tartışmalarda karşılığını araştıran STUC, tasarımın dayanak noktalarının ve araçlarının üretilerek sistemin kendi kendine kurulabilmesinin altlığını hazırlar. Stüdyo sürecinde ortaya konan temsillerin ifadesi kavram düzlemlerine temellenerek ortaya çıkar. Görece kısa ve uzun erimli alıştırmalarla her türlü üretim potansiyelinin açığa çıkarılması, bu alıştırmaların içselleştirilip eksiksiz bir biçimde yerine getirilmesi, tutarlı bir biçimde stüdyo sürecinde ilerlenmesi ve sonucunda bütüncül bir tasarım ortaya koyulması STUC’ın temel hedefidir.

 

Okul

2019-2020 Bahar Dönemi 

Gülnur Aktaş, K. Gaye Gültekin, A. Selcan Şimşek, Atakan Gündüz, Elif İmre Bilgin, Sena Nur Akdemir, İldem Çınar, Hamit Onuralp Zengin, Duygu Sena Dinler, Burak Nergizoğlu

 

Geçmişten bugüne ve bugünden geleceğe “Okul nedir?” sorusu üzerinden tartışma düzlemini kurguladı. Okulun mekansal varlığını inşa eden şeylerin keşfi, düşünsel altyapının çatkısı için bir araç haline geldi. Eskişehir’de verilen 3 alan üzerinden gerçekleştirilen kısa bir alıştırmanın devamında, “Düşünce Okulu-School of Thought” başlıklı yarışmanın motivasyonuyla da okulun “düşünce” çerçevesinde nasıl yeniden ele alınabileceği, ne tür yeni mekansallıklar ortaya koyabileceği doğrultusunda üretimler yapıldı.

 

Kütüphane

2019-2020 Güz Dönemi 

Sıddıka Candan, Yusuf Kimyon, Beyza Çapal, Tuğba Nur Topaloğlu, Batu Özenalp, Bengüsu Yeşiloğlu, Zeynep Akdemir, Elif Nur Bek, Pelin Alemdar, Burçin Pelin Kantaş, Zeynep Göktoprak, Beyza Ayaz, İrem Malgaş, Oğuz Kağan Erge, İsmail Ömer Selçuk, Handan İclal Yaylagül, İshak Şimşek

 

Tartışma alanını kütüphanenin mekansal varlığını sorgulamakla açan STUC, neredeyse 650 yıllık bir geçmişe sahip olan kütüphanelerin güncel tartışmalarda kendini yeniden nasıl tanımlayabileceğinin araştırmasını yaptı. Birçok mekansal pratiğe işaret eden bu mekansallığın günümüzdeki bağlamda karşılığını bulmaya çalışırken, birkaç alıştırmayla da stüdyo üretimini destekledi. Bunlardan biri Ankara’da konumlanan Milli Kütüphane’nin sorgulanması üzerine oldu. Buna paralel bir diğer çalışma olarak da stüdyo dinamiğini yönlendirmesi öngörülen “Libgen/Yeni bir kütüphane anlayışına doğru-Libgen/Towards a new class of evolutionary libraries” yarışması ele alındı.