HABERİ PAYLAŞIN

TOBB ETÜ Endüstri Mühendisliği öğrenci ve mezunlarından oluşan OptimaPrime takımı TÜBİTAK 2242 Üniversite Öğrencileri Araştırma Proje Yarışması Akıllı Şehirler ve Ulaşım Kategorisinde ikincilik ödülü aldı. Endüstri Mühendisliği bölümü öğrencilerimiz Sümeyra Özen, Afra Edikli ve Yiğit Anış ile mezunlarımız Emre Demirel ve Elif Demirkaya’dan oluşan OptimaPrime yarışmaya, Doç. Dr. Ayşegül Altın Kayhan danışmanlığında, “Elektrikli Araç Akıllı Şarj Sistemlerinde Sürücü Bazlı Dinamik Rotalama ile Yolculuk Süresi Minimizasyonu” adlı proje ile katıldı.

Takım, 2021 YAEM Kongresi Türkiye birinciliğine de sahip.

Elektrikli Araç Akıllı Şarj Sistemlerinde Sürücü Bazlı Dinamik Rotalama İle Yolculuk Süresi Minimizasyonu

Günümüzde fosil yakıtların çevreye verdiği zararlar nedeniyle, yenilenebilir ve sürdürülebilir enerji alanındaki çalışmalardan biri olan elektrikli araç kullanımının artırılması hız kazanmıştır. Elektrikli araçların kullanımında benzinli araçlardan farklı olarak dikkat edilmesi gereken bazı konular vardır. Bunlardan en önemlisi elektrikli bir aracın batarya kapasitesi ile gidebileceği menzilin nispeten kısa olmasıdır. Bu durum, özellikle uzun menzilli yolculuklarda, elektrikli araç kullanıcılarında menzil kaygısı olarak tanımlanan yolda kalma endişesine sebep olmaktadır. Zorlu Enerji Sistemleri (ZES) ile yürütülen projenin amacı, elektrikli araçlar için şehirler arası yolculuklarda rota optimizasyonu yapan bir Karar Destek Sistemi (KDS) geliştirmektir. Bu doğrultuda Python Programlama Dili’nde Karma Tam Sayılı Optimizasyon Modeli oluşturulmuştur. Model sonucunda belirlenen rota ile sürücünün yolculuk başlangıç noktasından hedef noktasına kadar gerektiğinde şarj edilerek en kısa sürede ulaşması sağlanmaktadır.Planlanan rotada kullanıcıya, toplam yolculuk süresi, yolculuk süresince durması gereken istasyonlar, bu istasyonlarda geçirmesi gereken süreler ve kullanmaları gereken soket bilgileri sunulmaktadır. Rota hesaplanmasında dinamik olarak değişen hava, yol ve şarj istasyonu parametreleri göz önünde bulundurulmaktadır. Bu parametrelerdeki anlık değişimlerle ortaya çıkan batarya seviyesindeki değişiklikleri yönetebilmek için, yolculuk süresince dinamik olarak çalışan geri besleme-kontrol sistemi geliştirilmiştir. Böylelikle, KDS’de yolculuk süresince rota güncellemeleri yapılarak kullanıcıya optimal rota planı sunulmaktadır.